Du kan trycka sönder dem lätt själv, deras skal är ganska mjuka. Som många andra här har nämnt kommer de nästan garanterat från kar i butiken, troligen när du köote växter (kan även har följt med när du köpte fisk). Det blir ganska många rätt snabbt, och det kan se lite tråkigt ut. Snäckskalslekare har jag odlat i ganska många år, och de kräver betydligt större skal (som personen ovan nämnde). Dock fiskar jag rekommenderar varmt. Finns inga tuffare fiskar i hela världen än en arg Ocellatushanne. Spelar ingen roll vad som kommer in på dennes revir, en arm, en fisk som är 20 gånger större. Den går till våldsamt anfall oavsett. Jag har sett oceallatusar köra bort frontosor (ocellatushannen blir max 5-6 cm, frontosan 35-40 cm). Bra sak att veta om botior är att de ganska ofta bär på Vita prick i affärerna. Det jobbiga är att man inte ser det på dem, utan det ligger latent (vet att det är en parasit, fast på något sätt ligger den latent). Så risken är att dina fiskar blir smittade av Vita prick om du köper botior i affären. Men äta sniglar kan de onekligen. Sedan tycker jag personligen att det är lite tråkiga fiskar. Men det beror kanske på att jag sysslar mycket med ciklider, så det är en högst personlig åsikt. Om du undrar något om akvarier rekommenderar jag varmt forumet på: www.ciklid.se . För att inte göra allmänakvarister sura får jag väl också nämna www.zoopet.com. Om du har malfrågor så är www.goc.se bäst.
mvh Joakim
mvh Joakim
Kommentera