grabbar här kommer en riktig snarre (Västerbottensbrygd)....Ta en 7:a, stoppa ner en bit "Tjerugadd" och låt dra 1 mån, Drick med välbehag! Du blir full och slipper myggen på samma gång!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Göra egen snaps ?
Collapse
X
-
Lite hircumpircum kan ju stå sig fint bland allt annat rött.
Du behöver några deciliter blommor från äkta Johannesört, Hypericum perforatum eller Fyrkantig Johannesört, Hypericum maculatum. Förväxla dem inte med Videörten Lysimachia vulgaris. Det är inte farligt men det blir en annan sorts snaps då. På Videörten sitter bladen tre och tre i en krans. På Johannesörten parvis motstående. Blommornas blad är även fläckade i det gula.
Plocka blommorna nyutslagna. Det sker i Mellansverige vid midsommartid. Hantera blommorna varsamt så inte färg och smak fördärvas. Använd därför gärna sax. Lägg blommorna i en burk eller ett kärl och fyll på med renat. Låt stå några dagar. Sila ifrån blommorna.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Tjenare alla!
Hittade på den här sidan när jag googlade på snaps så jag tänkte att sen 2004 så har väl en o annan gjort sig en snaps. Så varför inte starta upp samtalsämnet igen.
Det är ju snart dags för kräftorna!
Själv brukar jag göra en på kardemumma, 50cl starkt o ca en matsked kardemumma. Låt stå en vecka, sila genom kaffefilter. Får en vitgrumlig färg men det ser inte oaptitligt ut. Servera väl kyld.
Det är många honor som gillar den, kan kanske vara ett alternativ för dom som inte riktigt gillar o snapsa.
För någon dag sen plockade jag knoppar och blommor av johannesört, efter en hel del rensning så vart det ca2 deciliter som nu ligger i brännvin, ser verkligen fram emot att smaka den.
Är det någon här som testat att göra på Älgört (älggräs)?
Vill gärna ha ett recept på`t, den värkar spännande.
Kommentera
-
-
Hittade den här tråden när jag letade efter en annan. Har kryddat mitt eget brännvin i många många år. Och provat åtskilliga varianter. Ett tag var bäsk favoriten, en malörtskvist i en 15 cl flaska med brännvin. Låt stå i en månad. Blir lagom med en till två centiliter till en kvarting. En krävande snaps för riktiga män Men den snapsen som levt kvar är rönnbärs. Enkel och den i särklass bästa till julskinkan. Brukar säga att mitt julpyssel börjar fjorton dagar före julafton när en helflaska Explorer fylls med rönnbär till precis i ovankant på etiketten. Får stå till kvällen före julafton, då den silas av och späds till angenäm styrka och smak. Brukar bli lagom med den spriten som blev över när rönnbären fylldes på. Så god att till och med de som inte gillar snaps gärna tar både halva och ters. Trots att den ser ut som T-röd, silad genom en limpa...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 389 visningar
0 gillar
|