Tänkte starta en dialog om vilken beredskap vi som sportfiskare har under vårat fiske för dem gånger då det går galet och olyckan är framme, för det gör det för oss alla förr eller senare.
Här är den mentala beredskapen lika viktig som den materiella!!
Då jag fiskar mest från båt så är såklart min beredskap inriktad på det men det vore intressant att höra hur även icke båtburna fiskare är rustade, så kom igen och dela med Er av tips och ideer.
Fiskeprylarna och fika/dricka/mat/onyttigheter har Ni såklart med Er så dem hoppar vi över i denna tråd!
För att få igång detta så börjar jag med mig själv![Fiska2](https://www.fiskesnack.com/core/images/smilies/fiska2.gif)
Säkerhetsrelaterat
Flytväst/flytoverall (beroende av väder) till alla och alltid på ombord.
Förbandsmaterial för div sårskador samt grundläggande kunskap i att använda det.
Nödraketer.
VHF fast monterad samt handhållen.
Mobil i vattentät och flytande påse.
Brandsläckare 2st.
Resrvbränsle min. 3X10l.
Reserproppeller.
Reservtändstift.
Reservsäkringar av alla modeller även huvudsäkring till motorn.
Verktyg och kunnande för att klara enklare reparatioenr till sjöss.
Färskvatten på flaska.
Båtrelaterat
All nödvändig navigationsutrustning för både manuell och elektronisk navigering samt kunskaper i användandet (Kustskepparexamen + VHF Cert).
Huvudankare samt reservankare.
Tågvirke till olika användning samt reserv av alla sorter.
Drivankare.
Länspump och självläns.
Paddel & båtshake.
Mental beredskap och planering
Meddelar alltid var jag kommer att vara till någon kvar i land, samt beräknad hemkomsttid.
Alltid en färdig reservplan om något händer, antingen medecinskt eller mekaniskt.
Alternativa färdvägar och fiskeplatser om vädret försämras/ändras.
Så nu får Ni fylla på med Erat, vad har Ni med Er och vad tycker Ni att man bör/ska ha med sig vid
Här är den mentala beredskapen lika viktig som den materiella!!
Då jag fiskar mest från båt så är såklart min beredskap inriktad på det men det vore intressant att höra hur även icke båtburna fiskare är rustade, så kom igen och dela med Er av tips och ideer.
Fiskeprylarna och fika/dricka/mat/onyttigheter har Ni såklart med Er så dem hoppar vi över i denna tråd!
För att få igång detta så börjar jag med mig själv
![Fiska2](https://www.fiskesnack.com/core/images/smilies/fiska2.gif)
Säkerhetsrelaterat
Flytväst/flytoverall (beroende av väder) till alla och alltid på ombord.
Förbandsmaterial för div sårskador samt grundläggande kunskap i att använda det.
Nödraketer.
VHF fast monterad samt handhållen.
Mobil i vattentät och flytande påse.
Brandsläckare 2st.
Resrvbränsle min. 3X10l.
Reserproppeller.
Reservtändstift.
Reservsäkringar av alla modeller även huvudsäkring till motorn.
Verktyg och kunnande för att klara enklare reparatioenr till sjöss.
Färskvatten på flaska.
Båtrelaterat
All nödvändig navigationsutrustning för både manuell och elektronisk navigering samt kunskaper i användandet (Kustskepparexamen + VHF Cert).
Huvudankare samt reservankare.
Tågvirke till olika användning samt reserv av alla sorter.
Drivankare.
Länspump och självläns.
Paddel & båtshake.
Mental beredskap och planering
Meddelar alltid var jag kommer att vara till någon kvar i land, samt beräknad hemkomsttid.
Alltid en färdig reservplan om något händer, antingen medecinskt eller mekaniskt.
Alternativa färdvägar och fiskeplatser om vädret försämras/ändras.
Så nu får Ni fylla på med Erat, vad har Ni med Er och vad tycker Ni att man bör/ska ha med sig vid
![Fiska1](https://www.fiskesnack.com/core/images/smilies/fiska1.gif)
Kommentera