Jag vet inte vilket vatten det handlar om, eller om utsättningarna är lovliga eller ej, men om de har fått tillstånd att sätta ut Karp, och dessutom fått fiskerätten i sjön, så är det nog inte mycket för dig att göra åt. Jag tror dock inte att det är Gäddan de är ute för att försöka få bort, utan antagligen en art som konkurrerar med Karpen, t.ex. mängder av Mört eller Braxen i små storlekar som inte är så intressanta i specimenögon. Att det finns ett bra bestånd av Gädda hjälper Karpens tillväxt, eftersom de äter upp Karpens konkurrenter. Dessutom är omöjligt att fiska ut ett Gäddbestånd, man bara sabbar balansen, vilket oftast gör att man får fler Gäddor, men med lägre medelvikt.
"Ort" är ett dialektalt namn för Id. Jag var nog runt 13-14 år när jag hörde ordet Id första gången, och förstod inte vad det var för fisk... Sen förstod jag att det var "Ortjävlar", sånt gubbarna fick i flundregarnen. "Ort" var sundets råttor, de trasslade garnen nå´t förbannat, och det gick inte ens att fiska kräftor på skiten sas det.
Numera metar jag gärna Id, och uppskattar dem som så många andra sportfiskar. Träffar man nätnissarna nere vid sjöbodarna och berättar att man varit och metat Id, och dessutom varsamt släppt tillbaka dem efter fotosession förstår de inte vad jag pratar om, och undrar varför jag inte tar hem dem och äter. Sedan förklarar jag att Id är "Ort", och gubbarna förstår om möjligt ännu mindre. (Men de förstår förvisso inte så mycket av något inom sportfiske...)
Fan vad detta blev långt och messersmidt, men det kanske hjälper någon.
// Peter
"Ort" är ett dialektalt namn för Id. Jag var nog runt 13-14 år när jag hörde ordet Id första gången, och förstod inte vad det var för fisk... Sen förstod jag att det var "Ortjävlar", sånt gubbarna fick i flundregarnen. "Ort" var sundets råttor, de trasslade garnen nå´t förbannat, och det gick inte ens att fiska kräftor på skiten sas det.
Numera metar jag gärna Id, och uppskattar dem som så många andra sportfiskar. Träffar man nätnissarna nere vid sjöbodarna och berättar att man varit och metat Id, och dessutom varsamt släppt tillbaka dem efter fotosession förstår de inte vad jag pratar om, och undrar varför jag inte tar hem dem och äter. Sedan förklarar jag att Id är "Ort", och gubbarna förstår om möjligt ännu mindre. (Men de förstår förvisso inte så mycket av något inom sportfiske...)
Fan vad detta blev långt och messersmidt, men det kanske hjälper någon.
// Peter
Kommentera