Jag är tidningsfotograf och har kamerahus som är standard för oss pressfotografer. Ingen bilsstabilisator finns i mina kamerahus. Dock har det nu kommit objektiv med bildstabilisator och de är bra att ha, men knappast nödvändiga.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kamera byte
Collapse
X
-
Kruxet med bildstabilisator som jag ser det är att de objektiv som har det i regel inte är speciellt ljusstarka. Då får du vid sämre ljusförhållande ganska långa slutartider som iofs inte leder till oskärpa tack vare stabilisatorn MEN om inte gäddan, fågeln eller vad det nu är du fotar står stilla så får du rörelseoskärpa p.g.a. det istället. Att ha stabilisatorn i huset är naturligtvis en fördel. Att jag ev. kan tänka mig stabilisator i teleobjektiven är ju naturligtvis eftersom ett ljuskänsligt sådant kostar sjukt mycket, men då får man också finna sig i att det krävs bra ljusförållande när man plåtar.Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggStudiofotograf? Då är det rätt självklart att du inte har något behov av bildstabilisator... Om du däremot är naturfotograf så tycker jag att det är direkt bisarrt att du inte har stabilisator - och det är väl den kategorin som är mest relevant när man jämför med de behov som kan finnas hos en fiskare, eller hur?
Sen är det lite konstigt att säga att stabilisator är som en Ferrari i bilvärlden. Många kameror har stabilisator och det är inget du betalar extra för - det är bara ett köpargument bland många. Köper du en systemare så är det väl stabilisator i samtliga hus i budgetklassen numer?
Jag håller med Mårten, har fotograferat i snart 40 år och har aldrig haft behov av någon bildstablisator. Lär er att hhålla kameran ordentligt istället, jag kör inte studio utan naturfoto samt motorsport (roadracing). Kommer nog aldrig att köpa något objektiv bara för att det finns en bildsabilator på det utan tittar mera på bildkavaliten och ljustyrkan.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggJag håller med Mårten, har fotograferat i snart 40 år och har aldrig haft behov av någon bildstablisator. Lär er att hhålla kameran ordentligt istället, jag kör inte studio utan naturfoto samt motorsport (roadracing). Kommer nog aldrig att köpa något objektiv bara för att det finns en bildsabilator på det utan tittar mera på bildkavaliten och ljustyrkan.
Tumlaren
Kommentera
-
För att förtydliga lite.
Bildstabilisator är jättebra att ha i objektivet eller i kamerahuset OM det man fotograferar står stilla. Bildstabilisatorn stabiliserar endast kamerans skakningar. Så om man tex fotograferar räserbilar så är det shit same.
Jag anser att bildstabilisator är bra att ha MEN för de flesta är det onödiga extra pengar och om jag klarar mig utan det så gör de flesta amatörer det också.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggSå du kör telefoto (antar jag) och ser ändå inte fördelar med stabilisator...jaja...
De flesta av mina motiv står inte stilla och om de gör det kan jag lika gärna använda stativ istället på 400 mm och där över. Under 400 mm har jag aldrig haft behov av någon bildstablisator. Använder för det mesta stativ vid naturfoto, har alltid tyckt att det är lättare att komponera bilden då, är gammal filmanvändare och den var dyr så att det var bättre att komponera bilden och inte som i dag där man smäller av flera 1000 bilder (undrar hur många som blir bra).
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Blev en Canon eos 400D med kitobjektiv och 2 Gb minneskort,borde landa imorgon
Tack för alla tips!Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inläggBlev en Canon eos 400D med kitobjektiv och 2 Gb minneskort,borde landa imorgon
Tack för alla tips!sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggDet är efter julen, inte innan man köper prylar
Han skrev fel först och sen fick han stå för de.Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 662 visningar
0 gillar
|