Alltså, hur kan man heta netsplit på ett svenskt forum ? Vi bor i sverige ! Got the point Jag bryr mig inte heller om hur folk stavar, men lite skrämmande är det iaf. Fast jag tror många stavningar är slarv !
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lär Er Stava!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggOk, då är jag ointelligent enligt dej, men hur kan jag då har kunnat läst mej till en ingenjörsexamen med högsta betyg i de flesta ämnen förutom i svenska och du jag är ingen ungdom, fyller 60 år snart. Läste som vuxen på den tiden när man fick ett femgradigt betyg och hade femmor i de flesta ämnena.
Men detta gamla och felaktiga resonemanget har jag hört för, " han är ju så dum att han inte ens kan stava rätt", det har inget med intelligens att göra om man är ordblind eller ej. Det finns helidioter som stavar rätt, precis som det finns flera duktiga vetensakapsmän som är ordblinda. Kan tyvärr inte komma på något namn nu, men Albert Einstein ansågs för att vara dum när han gick i skolan har för mej att han också var ordblind.
Men som vanligt så fort de är duktiga på att stava så tror de att de är hur smarta som helst och tycker att alla andra är helidioter som inte kan stava på grund av ett handikapp.
I din värld är man inte intelligt om de stavar illa därför skall de inte tas på allvar, just detta tankesätt bevisar hur intelligt du är eller rättare sagt hur ointelligent du är.
Så lägg av med detta och respektera de som är ordblinda för de har inte själva valt att vara ordblinda.
Tumlaren
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Holmen Visa inläggSjälvklart har en diagnos som dyslexi inte med intelligens att göra, men jag vägrar tro att alla som stavar som krattor, avstavar fel, särskriver etc. på det här forumet lider av dyslexi. Jag tror mer att det handlar om slarv, lathet, dumhet eller att men helt enkelt inte bryr sig för "så länge folk fattar vad jag menar så spelar det ingen roll hur jag stavar".
Exakt min poäng. Verkar som om många missförstod rätt ordentligt.
Dyslexi har ingenting med intelligens att göra mig veterligen, så jag hoppas vi redde ut det lilla missförståndet nu då.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jögge Visa inläggDet här låter intressant! Hur är det i din värld, underbyggs de tecken på intelligens som du kan skönja av fakta eller enbart fördomar?
Om du har tillgång till vetenskapliga undersökningar och/eller material byggandes på vetenskapliga undersökningar som visar på lägre intelligens hos de som citat "stavar som krattor" slut citat så är jag mycket intresserad av att läsa det materialet och jämföra det med tillexempel;
Dyslexia is one of several distinct learning disabilities. It is a specific language-based disorder of constitutional origin characterized by difficulties in single word decoding, usually reflecting insufficient phonological processing abilities. These difficulties in single word decoding are often unexpected in relation to age and other cognitive and academic abilities; they are not the result of generalized developmental disability or sensory impairment. (obs! min understrykning)Dyslexia is manifested by variable difficulty with different forms of language, often including, in addition to problems in reading, a conspicuous problem with acquiring proficiency in writing and spelling.
(The International Dyslexia Association 1994)
Även med; A disorder manifested by difficulty in learning to read, despite conventional instruction, adequate intelligence and sociocultural opportunity. It is dependent upon fundamental cognitive disabilities which are frequently of constitutional origin.
(World Federation of Neurology 1968)
Kan plocka fram mer material att jämföra med om du vill, både vetenskapliga undersökningar och material som bygger på flera vetenskapliga undersökningar och i alla dessa är den rödatråden att man har dyslexi om kriterier som normal intelligens och rimliga socio-kulturella(inga brister i skolgång och hemmiljö bland annat) villkor uppfylls, samt att man har uteslutit tillexempel hörsel och synnedsättning.
Jag vill inte påstå att den som är fördomsfull är ointelligent men den fördomsfulle är absolut dåligt bildad inom det område fördomar kan skönjas!
Jag lovar dig att hälften av de yngre här på FS inte förstår vad du skrivit eftersom de inte vet vad orden betyder... menar du på fullaste allvar att du inte ens tänker tanken "han/hon kanske inte är så smart", när han/hon skriver
utan punkter, stavar var tredje ord fel, osv???.
Jag må vara fördomsfull, men det är inte lätt att inte vara det när det i väldigt många fall stämmer att de som stavar dåligt också saknar mycket allmänbildning, det är i alla fall min erfarenhet.
Ta ett exempel som Douglas Adams bok "liftarens guide till galaxen". Av de jag träffat som älskar boken så är i stort sett alla av dem otroligt duktiga verbalt!, både i tal och skrift, av de som inte tycker om den, eller allt som oftast inte ens fattar den, brukar de också stava dåligt och sakna mycket verbalt i diskussioner. Det är fördomsfullt av mig, och jag vet att det kanske inte stämmer i alla fall, men det finns nog inte särskilt många fördomsfria människor.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Everflow Visa inläggSom jag tidigare skrivit här så kritiserar jag inte dyslektiker, utan de som inte kan stava pga andra anledningar, dvs anledningar som inte klassas som ett handikapp.
Jag lovar dig att hälften av de yngre här på FS inte förstår vad du skrivit eftersom de inte vet vad orden betyder... menar du på fullaste allvar att du inte ens tänker tanken "han/hon kanske inte är så smart", när han/hon skriver
utan punkter, stavar var tredje ord fel, osv???.
Jag må vara fördomsfull, men det är inte lätt att inte vara det när det i väldigt många fall stämmer att de som stavar dåligt också saknar mycket allmänbildning, det är i alla fall min erfarenhet.
Ta ett exempel som Douglas Adams bok "liftarens guide till galaxen". Av de jag träffat som älskar boken så är i stort sett alla av dem otroligt duktiga verbalt!, både i tal och skrift, av de som inte tycker om den, eller allt som oftast inte ens fattar den, brukar de också stava dåligt och sakna mycket verbalt i diskussioner. Det är fördomsfullt av mig, och jag vet att det kanske inte stämmer i alla fall, men det finns nog inte särskilt många fördomsfria människor.
menar du på fullaste allvar att du inte ens tänker tanken "han/hon kanske inte är så smart"
Tack för trevlig argumentation
Kommentera
-
Dagens I-landsproblem presenteras av:...
Jisses, att bara ta upp en sån här grej!
Nä, låst tråden å släng den på dynghögen där den här hemma!
Hur e de med dom som skriver dialektalt då? Ska dom hängas offentligt oxså?
Eller dom som skriver under påverkan av alkohol eller annat?
Eller dom som är stressade å skriver fel?
Klanka ner på folk för dom skriver fel, de ju fan i mig helt sjuk!
.. Dessutom gör de mig riktigt jävla förbannad!!!
Kommentera
-
[QUOTE=Everflow;269310]I min värld så är det ett tecken på intelligens om man är duktig verbalt, både i tal och skrift, därför tar jag inte heller folk som stavar som krattor, skriver i talspråk eller på dialekt på så särskilt stort allvar.[QUOTE]ojdå... detta var konstigt. Människor som stavar felaktigt är mindre begåvade då med andra ord?
På jobb hade vi en 50+ årig praktikant som alltid skulle verka så himla intelligent och belevad som menade på att det är körkortet som gör att man kör bil bra, körkortet gör dig till en bättre bilist...?
Håller du med i detta ämnet också? för det är ju lika illa som det du sa ovan om att väl artikulerade människor är intelligenta. Jag har sett många har körkort men ändå kör som krattor. Jag har även stött på många dumma och ointelligenta personer som stavar och uttrycker sig både i skrift och verbalt som om de vore med i menzas topplistor.
Nej, detta med att stava illa på forum är något som har blivit värre och värre, det har blivit något av en I-landssjukdom, folk är för självsäkra och skriver snabbare än vad de klarar av och tror att de har skrivit allt rätt. De klickar på knappen "skicka svar" INNAN de har läst igenom sin egen text och detta beror väl på lathet och likgiltighet. Jag är inte världens bästa på att uttrycka mig i skrift och jag har säkert många stavfel i mina texter. Vad beror detta på? vet inte faktiskt, min ordblindhet är så mild att jag har inget annat att skylla på min egen lathet, jag läser nämligen aldrig igenom mina egna texter och vore det några stavfel i dessa så går inte jorden under på grund av dessa.
Kommentera
-
Det sjukaste är att de flesta här tycker: "Vafan - spela roll om man stavar lite fel?"
Det spelar en väldigt stor roll! Förr fick man stryk om man inte kunde stava på svenska, ha det i åtanke.
En del av er skyller på att ni "skriver så fort" på datorn. Jag är programmerare, jag skriver nog fortare Det är ingen bortförklaring. Men visst, alla stavar fel ibland och det är helt okej. Det som upprör mig är de som har 5 stavfel i en mening eller de som stavar helt självklara ord fel. Sist men inte minst, 'sär skrivningarna' <-
ex
vår gädda (vårgädda)
sesong (säsong)
hadde (hade)
sommar gös (sommargös)
näbbgädda (näbbgädda)
bläck fisk (bläckfisk) [okej denna hitta jag på ]Senast ändrad av netsplit; 2007-06-13, 13:41.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 407 visningar
0 gillar
|