Under hela min uppväxt har jag och alla fiskande runt mig sagt brax och har man läst nåt så har det stått brax. Sen för något år sen började alla säga o skriva braxen. Är det någon ändring, har alla bara sagt fel förut eller har folk bara sagt brax för att det är en liten förkortning av braxen? Tycker att det låter skit skumt att säga braxen... vanesak kanske. Braxen har man ju bara sagt om man säger "den braxen". Hur säger man nu... "den braxenen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Brax/Braxen
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Roddan Visa inläggUnder hela min uppväxt har jag och alla fiskande runt mig sagt brax och har man läst nåt så har det stått brax. Sen för något år sen började alla säga o skriva braxen. Är det någon ändring, har alla bara sagt fel förut eller har folk bara sagt brax för att det är en liten förkortning av braxen? Tycker att det låter skit skumt att säga braxen... vanesak kanske. Braxen har man ju bara sagt om man säger "den braxen". Hur säger man nu... "den braxenen?
Det är väl en sån dum sak som att flera bokaffärer heter flera boklådor.. Gammalt som hänger med kanske?Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggDet heter som sagt Braxen/Braxnar. Inget annat.
Lite lustigt att det heter "Brax" under fiskebilder kategori på detta forumet :P
Det stog faktiskt ''Braxen'' förut Bergman har ändrat det, Vet inte varförMvh//Robert
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Robert Jaglén Visa inläggDet stog faktiskt ''Braxen'' förut Bergman har ändrat det, Vet inte varförC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AriEn braxen, flera braxnar. Titta i fackliteratur så ser du rätt stavning. Vad folk säger kan variera. Vanligt är ju att folk kapar av namnet och säger just brax. Annars finns det många lokala benämningar för olika fiskarter.
Edit - det heter ju mört/mörten ocksåSenast ändrad av CalleX; 2007-05-01, 23:37.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggNåja...facklitteratur som överhuvudtaget skriver ut trivialnamn kanske man inte ska lägga så jättestorvikt vid när det gäller sådant här...det enda som är väl vedertaget är Abramis bramis...allt annat är bara lokala avvikelser
Edit - det heter ju mört/mörten också
Enligt facklitteratur: Abramis brama
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 662 visningar
0 gillar
|