Har hört att superlim uppfanns under vietnamnkriget för att sätta ihop sårade soldater o beviset för detta ska tydligen vara att superlim fäster så bra på ens fingrar. Någon som vet ifall detta är sant? Vet ju att engelska soldater använder häftklamrar för det syftet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Superlim:fältstygn?
Collapse
X
-
Jag fick ett stort jack i hakan på fyllan runt jul och blev ihoplimmad. Hade nog föredragit att bli sydd såret gick upp lite och jag har nu ett 1 cm brett dike på hakan.
Men om det var superlim det vet jag inte. Superlim hade jag nog inte sprutat i något öpper sår känns inte så säkert..
-
Vad jag fått höra på jobbet är att vi ska använda handskar
och undvika kladd på huden med superlim då det är tämligen
giftigt. Alltså ska du inte ens fundera på att använda sånt i
öppna sår. Det lim man snackar om då är nog till för just sår
och inget annat...
Kommentera
-
Ja, det stämmer att "superlim" använts under Vietnam-kriget. Cyanoakrylat av olika slag används inom kirurgin än idag. 1959 så togs det fram för första gången och har sedan dess utvecklats. 1966 introducerades superlimmet i fält i Vietnam av MASH-kirurger som specialtutbildats. Det finns alltså olika former av cyanoakrylat beroende på användningsområde inom vitt skilda professioner. Apropå ärrbildning så används det inom estetisk kirurgi och resultatet är ju såklart beroende på vad man använder för cyanoakrylat. Man använder tex isobutylcyanoakrylat, 2-octyl cyanoakrylat eller n-butyl cyanoakrylat inom kirurgin. Vanligt "superlim" kan bestå av tex Etyl-2-cyanakrylat. Så det finns en viss skillnad, men basen är sas cyanoakrylat.
Kommentera
-
Nja superlim vete tusan om jag skulle ha i sår det känns inte helt säkert med tanke på kemikalieinnehållet!!
När det gäller att lappa ihop små till mellanstora sår i fält så tycker jag att silvertejp är outstanding lite papper över såret som blodstoppare och så på med tejp, den är inte bara stark och fäster bra utan är också vattentålig så man kan fortsätta fiska efter ihoplappningen.
Har man fått en skada som är så stor att den måste sys på riktigt så har man ca 6 tim på sig att få det gjort sedan är det försent och man får finna sig i att det blir fula illa ihopläkta sår med fula ärr som följd.
Stora skador bör man ta om hand med riktiga prylar så en rikligt utrustad förbandslåda är standard ombord iaf för mig, och sen bör man söka hjälp om man inte kan sånt själv.
Men att plocka ut en krok som fastnat på "fel" ställe vilket kan behövas ibland och kanske även behövs det ett litet snitt med kniven då funkar GDS metoden utmärkt (har provat både på mig själv och andra) men får man inte stopp på blödningen efter skadan då är det proffshjälp som gäller.
Samma sak vid misstanke om skallskador vid fall eller liknande, inget man ska pula med själv!
Kommentera
-
Superlim som plåster? Absolut. Har funkat mer än en gång. Istället för att slaska med ett plåster som blöder igenom i det kalla, fuktiga vädret kan du fortsätta fiska ostört.
Kan det bli bättre?
//StefanDu kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.
´til things are brighter, I´m the man in black
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jann Visa inläggJa, det stämmer att "superlim" använts under Vietnam-kriget. Cyanoakrylat av olika slag används inom kirurgin än idag. 1959 så togs det fram för första gången och har sedan dess utvecklats. 1966 introducerades superlimmet i fält i Vietnam av MASH-kirurger som specialtutbildats. Det finns alltså olika former av cyanoakrylat beroende på användningsområde inom vitt skilda professioner. Apropå ärrbildning så används det inom estetisk kirurgi och resultatet är ju såklart beroende på vad man använder för cyanoakrylat. Man använder tex isobutylcyanoakrylat, 2-octyl cyanoakrylat eller n-butyl cyanoakrylat inom kirurgin. Vanligt "superlim" kan bestå av tex Etyl-2-cyanakrylat. Så det finns en viss skillnad, men basen är sas cyanoakrylat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rudan Visa inläggSuperlim som plåster? Absolut. Har funkat mer än en gång. Istället för att slaska med ett plåster som blöder igenom i det kalla, fuktiga vädret kan du fortsätta fiska ostört.
Kan det bli bättre?
//Stefan
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 419 visningar
0 gillar
|