mIRC for dummies! Ny Guide. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mIRC for dummies! Ny Guide.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mIRC for dummies! Ny Guide.

Då väldigt många verkar ha problem med att förstå om hur man installerar mIRC så hade jag tänkt göra en ny guide och jag kommer att kalla den för "mIRC for dummies!" Varför? Jo det kommer ni förstå när ni har börjat titta igenom guiden.

Jag har gjort Guiden, inte enbart för att installera vanliga mIRC, utan även ett litet script till mIRC (nbs) som gör att det är lite mysigare att sitta vid, istället för ett tråkigt orginal mIRC.

Obs! Denna guiden är en grundläggande men mycket användarvänlig guide för att få igång mIRC och kunna vara med och chatta i realtid, mer än det som nämns i denna guide behöver ni egentligen inte veta, men jag ska försöka hinna med att göra en liten enkel funktions guide för mIRC också, lite snabbkommandon, finesser osv.

Steg1, Öppna din webbläsare.

Steg2, Skriv in www.nbs-irc.tk i adressfältet.

Steg3, Tryck på mIRC 6.21 (Required) och ladda ner filen.

Steg4, Dubbelklicka med vänster musknapp på installations ikonen mIRC621, då kommer följande ruta komma upp, klicka på "Next"

Steg5, Läs igenom licensen (om du vill och orkar) klicka sedan på "I Agree".

Steg6, Nu händer det grejor, nu ska du få lov att välja vart du vill installera mIRC.

Steg 7 är inget måste, men jag tar med det ändå.

Steg7, Klicka på Browse, då får du upp denna rutan och här kan du välja precis vart du vill installera mIRC.

Steg8, Jag valde att lägga mitt mIRC på skrivbordet, lägg ni erat var ni vill... Klicka på Next.
    Undrar ni varför jag har lagt det på skrivbordet så beror det på att detta var en dubbel installation av irc, enbart för att göra guiden.

Steg9, Nu kommer denna rutan upp, vad ska jag du göra? jag har svaret, klicka på Next.

Steg10, Klicka på Next......
    Steg11, Klicka på Next......
    Steg12, Klicka på Install......
    Steg13, Klicka på Finish......

Steg14, Gå tillbaks in på www.nbs-irc.tk och ladda ner NBS-IRC 2.21 Full Version, och spara filen på datorn.

Steg15, Klicka igång installationsfilen på skrivbordet som nu ligger där.

Steg16, Här kan du nu som på steg 6 & 7 få välja vart du vill installera ditt nbs-script.
    Installera det i samma mapp som du installerade mIRC 6.21 i, har du inte ändrat något som i t.ex. steg 7 där du kunde välja att lägga mIRC på en annan plats så kommer allt automatiskt hamna i samma mapp.

Steg17, Starta nu mIRC med hjälp av ikonen som kom till ditt skrivbord tidigare vid installationen av den första klienten.

Steg18, Nu kommer det antagligen se ut såhär, som på bilden nedan. Möjligen så kommer du inte till att få upp en ruta i mitten av skärmen, men skulle du få upp en så vänta bara på att du kan klicka på Continue

Steg19, Klicka på Options som ligger till vänstra hörn av skärmen.

Steg20, Nu ska du få fylla i vad du vill heta, email address m.m, här kan du ta det som du tycker passar dig, var dock uppmärksamma med att vissa namn kan redan vara tagna.

Steg21, Jag vet inte vad som gick på tok för mig men allt som nämns i steg21 finns egentligen där från början, antagligen var jag tvungen att lägga till detta själv, eftersom jag körde en dubbelinstallation av mIRC.

Skulle någon inte ha följande ifyllt från början (se nedan) så skriv i det som är med i steg21.

Klicka nu på "Servers", du ska fortfarande vara inne i options så lämna in det. Tryck på Add, nu kommer det komma upp ännu en ruta, där ska du fylla i följande:

Description: Random SE server
    IRC Server: se.quakenet.org
    Ports: 6667
    Group: Quakenet

Klicka sedan åter igen på add och ok, nu stängs rutan ner.

Se även bild nedan på vad som ska skrivas in.

Steg22, Tryck på "Favorites", strax höger om "Options"

Steg23, Tryck på "Add" se bild.

Steg24, Nu har det kommit upp ännu en ruta (suck.... alla dessa rutor vad ska dem va bra för?) här ska ni bara fylla i en ända grej och kryssa för en ruta.

Channel: #Fiskesnack
    Kryssa i Join on connect.
    Klicka där efter "ok"

Steg25, Tryck ok, eller alternativt Join direkt.

Steg26, Om ni tryckte Ok på föregående steg så trycker ni bara på "Connect" Sneställd blixt till erat vänstra hörne på skärmen, nu kommer ni automatiskt komma in i våran kanal.

Har ni följt varenda steg, så kommer ni till att inse att det är busenkelt allt det här.

Hädanefter kommer ni enbart behöva klicka på "mIRC" ikonen på skrivbordet och sedan på "blixten / Connect " knappen till vänster för att komma in i våran kanal, dvs inga mer konstigheter, om ni nu tyckte det verkade konstigt.

Såhär kan det kommas tänka se ut när du är klar, nu på denna bilden är det dock inte så livat i kanalen pga att folk arbetar / går i skolan.
    Senast ändrad av Grillen; 2007-01-31, 16:19.
    #Fiskesnack @ Quakenet

T o m jag förstod bra skrivet!

Kommentera

Kom in nu gubbar å chatta live

Kommentera

Steg nummer 21 ar dock onodigt da det mIRC redan har med se.quakenet.org som "QuakeNet: Random SE server". Sen kan man lagga till att om man nu vill lagga till en server sa kan man skriva 6667-6669 i port-faltet, da man precis som det star, tacker upp port 6667 till 6669.

Btw, varfor inte anvanda nbs-scriptets egna hantering av anslutning till servrar, authing, anslutning till kanaler, etc?

Edit: Ni far fram detta genom att trycka F2. Har for mig att detta kommer upp om det ar forsta gangen man installerar nsb-scriptet men jag kan ha fel.
        Senast ändrad av ICY; 2007-01-31, 08:12.
        Beejee-kaka är billig.

Kommentera

Ursprungligen postat av ICY Visa inlägg
          Steg nummer 21 ar dock onodigt da det mIRC redan har med se.quakenet.org som "QuakeNet: Random SE server". Sen kan man lagga till att om man nu vill lagga till en server sa kan man skriva 6667-6669 i port-faltet, da man precis som det star, tacker upp port 6667 till 6669.

Btw, varfor inte anvanda nbs-scriptets egna hantering av anslutning till servrar, authing, anslutning till kanaler, etc?

Edit: Ni far fram detta genom att trycka F2. Har for mig att detta kommer upp om det ar forsta gangen man installerar nsb-scriptet men jag kan ha fel.
          Ja givetvis, dock fanns inte detta med när jag skulle installera ännu ett irc, vilket gjorde att jag tänkte att det är bäst att lägga till steg 21.

Det där med auth osv, det kan man ta när folk har lärt sig connecta.

Igår kväll / natt när denna guiden gjordes så var jag något fruktansvärt trött, och det var drygt som fasiken att ladda upp bilder på olika steg osv, därav har jag inte tagit med alla funktioner, utan enbart det mest simpla för att få folk till att förstå.

Man skall ta små steg i taget här i livet.

Kommer det in mer folk så kommer jag om ingen annan, ta tag i att fixa en Guide för diverse snabbfunktioner och lite annat krux, samt hur man reggar sitt namn på quakenet.
          Senast ändrad av Grillen; 2010-04-15, 22:41.
          #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

Tycker dock att det borde vara mer folk inne, blir lite tråkigt att bara prata med Jojje och Flode =)

Kommentera

Det finns väl Java klient till IRC också ? kanske lite lättare att sätta upp en sådan här på sidan i stället?
              Tror den kallas JWIRC.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
              12 svar
              1 408 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mathias 70  
              Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
              259 svar
              86 271 visningar
              0 gillar