Då var man där igen då. Man har slutit ett avtal utan att vara medveten om det.
Denna gång var det företaget KeyCode AB som genom Gothia Financial Group AB skickade en påminnelse på en faktura som ej var betald.
Varför? Enligt KeyCode så har jag ingått ett avtal med dem som innebär att jag abonnerar på deras tjänst (borttappade nycklar hittar tillbaka). Jag var såklart lyckligt ovetande om detta till påminnelse brevet dök upp i brevlådan idag.
Varför? När KeyCode’s säljare ringde mig förra året i december och föreslog att jag skulle fortsätta ett år till med mina nyckelringar jag fick när vi köpte lägenheten för 4 år sedan, sa jag ja. Under hela samtalet (som inte tog särskilt lång tid) sades ingenting om att detta skulle innebära att jag förband mig att fortsätta med tjänsten(abonnera). Jag fick en faktura nån vecka senare med just den summa som vi kommit överrens om så jag betalade som vanligt fakturan via nätet. Här begick jag mitt första “fel” (om man inte räknar med att jag borde ha pressat säljaren om vad det egentligen var han sålde),jag borde enligt KeyCode (och Konsumentköpslagen) läst villkoren på baksidan av fakturan. Hur många fakturor läser du baksidan på? 90% av de fakturor jag får är kritvita på baksidan. Dessutom hade jag ju gjort klart med säljaren vad som skulle köpas…
Nästa “fel” jag gjorde var att helt sonika slänga ett “brev” från KeyCode i pappersåtervinningen. Jag antog att de ville sälja på mig ett nytt år med deras tjänst, vilket jag inte ville. Alltså slängde jag det i återvinningen. Det antagandet kostade mig 50,- i påminnelseavgift. Någon chans att säga upp avtalet innan jag var tvungen att betala var det inte tal om då uppsägningstiden är 2 månader innan nästa årsabonnemang påbörjas…
När jag ringt/mailat med bolagen så hänvisar de bara till att avtalet inte kan upphävas och att fakturan måste betalas. Nu har jag som sista åtgärd skrivit ett långt mail till KeyCode med en ingående förklaring på problematiken och ett hot (om man vill kalla det så) om att sprida informationen om deras usla försäljningsknep genom insändare, bloggar och hemsidor.
[edit]Den sista åtgärden fungerade inte...så nu skickar jag ut detta till så många jag kan komma åt...
Har du råkat ut för nåt liknande?
Tycker du att denna typ av försäljning är OK? (dvs. där köparen för avtalet först efter genomförd affär)
Hur mycket måste man som konsument ta reda på själv i din mening?
Enligt distans- och hemförsäljnings lagen är det ok att bifoga ett avtal tillsammans med varan eller med fakturan. Hur blir det då när många företag kräver att man själv betalar för frakten när en vara ska skickas åter?
P.S. Man önskar att säljare skulle var tvungna att läsa upp hela avtalet i telefonen, då skulle det inte bli så många samtal/säljare/kväll och dessutom skulle de inte få nåt sålt...
Denna gång var det företaget KeyCode AB som genom Gothia Financial Group AB skickade en påminnelse på en faktura som ej var betald.
Varför? Enligt KeyCode så har jag ingått ett avtal med dem som innebär att jag abonnerar på deras tjänst (borttappade nycklar hittar tillbaka). Jag var såklart lyckligt ovetande om detta till påminnelse brevet dök upp i brevlådan idag.
Varför? När KeyCode’s säljare ringde mig förra året i december och föreslog att jag skulle fortsätta ett år till med mina nyckelringar jag fick när vi köpte lägenheten för 4 år sedan, sa jag ja. Under hela samtalet (som inte tog särskilt lång tid) sades ingenting om att detta skulle innebära att jag förband mig att fortsätta med tjänsten(abonnera). Jag fick en faktura nån vecka senare med just den summa som vi kommit överrens om så jag betalade som vanligt fakturan via nätet. Här begick jag mitt första “fel” (om man inte räknar med att jag borde ha pressat säljaren om vad det egentligen var han sålde),jag borde enligt KeyCode (och Konsumentköpslagen) läst villkoren på baksidan av fakturan. Hur många fakturor läser du baksidan på? 90% av de fakturor jag får är kritvita på baksidan. Dessutom hade jag ju gjort klart med säljaren vad som skulle köpas…
Nästa “fel” jag gjorde var att helt sonika slänga ett “brev” från KeyCode i pappersåtervinningen. Jag antog att de ville sälja på mig ett nytt år med deras tjänst, vilket jag inte ville. Alltså slängde jag det i återvinningen. Det antagandet kostade mig 50,- i påminnelseavgift. Någon chans att säga upp avtalet innan jag var tvungen att betala var det inte tal om då uppsägningstiden är 2 månader innan nästa årsabonnemang påbörjas…
När jag ringt/mailat med bolagen så hänvisar de bara till att avtalet inte kan upphävas och att fakturan måste betalas. Nu har jag som sista åtgärd skrivit ett långt mail till KeyCode med en ingående förklaring på problematiken och ett hot (om man vill kalla det så) om att sprida informationen om deras usla försäljningsknep genom insändare, bloggar och hemsidor.
[edit]Den sista åtgärden fungerade inte...så nu skickar jag ut detta till så många jag kan komma åt...
Har du råkat ut för nåt liknande?
Tycker du att denna typ av försäljning är OK? (dvs. där köparen för avtalet först efter genomförd affär)
Hur mycket måste man som konsument ta reda på själv i din mening?
Enligt distans- och hemförsäljnings lagen är det ok att bifoga ett avtal tillsammans med varan eller med fakturan. Hur blir det då när många företag kräver att man själv betalar för frakten när en vara ska skickas åter?
P.S. Man önskar att säljare skulle var tvungna att läsa upp hela avtalet i telefonen, då skulle det inte bli så många samtal/säljare/kväll och dessutom skulle de inte få nåt sålt...
Kommentera