Fiskeguider - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeguider

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeguider

Vid ett antal gånger har jag fiskat med fiskeguider för att lära mig mera om fiske. Vissa har varit riktigt duktiga. Vissa undrar man var dom har varit sista 10 åren tänker på en guide som vi hyrde i Trosa och snackade sig varm om 25g silver Atom ( inget fel på Atom men vi alla hade nog passerat det stadiet när Atom är vårt första val, kommer fram numera när allt annat har gått åt helvete). Jag har fiskat med Abelsson,Pierre Reif, Daniel i Västervikfiske camp. Petter Lax trollare i Vänern och så Trosa killen .
    Vad tycker ni är viktigaste egenskapen en bra fiskeguide skall ha ?
    Har ni själv fiskat med Guide och vad tyckte ni ?
    Är det värt pengarna !?

Ursprungligen postat av Fishcraft
    Vid ett antal gånger har jag fiskat med fiskeguider för att lära mig mera om fiske. Vissa har varit riktigt duktiga. Vissa undrar man var dom har varit sista 10 åren tänker på en guide som vi hyrde i Trosa och snackade sig varm om 25g silver Atom ( inget fel på Atom men vi alla hade nog passerat det stadiet när Atom är vårt första val, kommer fram numera när allt annat har gått åt helvete). Jag har fiskat med Abelsson,Pierre Reif, Daniel i Västervikfiske camp. Petter Lax trollare i Vänern och så Trosa killen .
    Är det värt pengarna !?
    Det viktigaste är att guiden kan anpassa sig till kunderna. Är det ovana fiskare så är det viktigaste att det blir fisk... Gärna många. Andra kan tänka sig att blanka, bara dom har ansett sig få chansen att dra drömfisken. M a o lyhördhet för kunderna. (Naturligtvis så måste guiden kunna fisket och gärna vattnet, men det kanske man inte behöver påpeka.)

Ja, har varit på ett antal guidade turer och fortsätter med det en 5-6 dagar per år... Så, visst tycker jag att det är värt pengarna

/D

Kommentera

Är det värt pengarna !?

Du nämnde att du fiskat med Petter i vänern. Om det är Petter Larsson du menar så tycker jag att han är en föredömlig sportfiskeguide. han besitter det som är verkligt viktigt hos en guide, nämligen social kompetens.

Han har en förmåga att få det att kännas hett hela dagen... trots avsaknad av hugg, när det kommer till kritan så är nog det en av de viktigaste egenskaperna.. att aldrig få gästernas hopp att svika.

sen skall du naturligtvis besitta god kunskap rent fiskemässigt, men dessutom också kunna berätta lite bakgrund och kuriosa om fisket för den som är nyfiken.
      Många gäster vill ju gärna prata om mycket annat än det som har med fisket att göra.. där kommer det in igen... social kompetens, har du inte det borde du kanske börja jobba med något annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
        Det viktigaste är att guiden kan anpassa sig till kunderna. Är det ovana fiskare så är det viktigaste att det blir fisk... Gärna många. Andra kan tänka sig att blanka, bara dom har ansett sig få chansen att dra drömfisken. M a o lyhördhet för kunderna. (Naturligtvis så måste guiden kunna fisket och gärna vattnet, men det kanske man inte behöver påpeka.)

Ja, har varit på ett antal guidade turer och fortsätter med det en 5-6 dagar per år... Så, visst tycker jag att det är värt pengarna

/D

absolut jätteviktigt att man kan anpassa sig till kunderna som guide också!.

det finns många saker som är viktigt, men vissa mer än andra kanske!

Kommentera

Tack för din input Everflow och det är Petter L som jag menar och han gjorde verkligen allt för att vi skulle få en fiskeupplevelse. Jag har bara positiva saker att säga om honom. Vill inte kommentera flera guider nu för då kan det bli så att man med någon typ av uteslutningsmetod indirekt kritisera någon annan guide. Jag bokade i alla fall Petter med två kompisar en två dagars laxtrolling i Vänern. Första dagen var faktiskt inget vidare fiske. På kvällen ringer Petter och föreslår att vi skall dra till Vättern för där är det mycket bättre och vi åker dit dagen därpå. Snacka om service och vi fick lax , röding och öring en kanondag.

Kommentera

Tack för din input Everflow och det är Petter L som jag menar och han gjorde verkligen allt för att vi skulle få en fiskeupplevelse. Jag har bara positiva saker att säga om honom. Vill inte kommentera flera guider nu för då kan det bli så att man med någon typ av uteslutningsmetod indirekt kritisera någon annan guide. Jag bokade i alla fall Petter med två kompisar en två dagars laxtrolling i Vänern. Första dagen var faktiskt inget vidare fiske. På kvällen ringer Petter och föreslår att vi skall dra till Vättern för där är det mycket bättre och vi åker dit dagen därpå. Snacka om service och vi fick lax , röding och öring en kanondag.

har inte heller haft bra fiske med petter, men som sagt så beror det på tillfälligheter. gången innan vi var ute hade han 19 godkända lax i båten, dagen efter med oss.. inte riktigt lika bra... laxtrolling i ett nötskal.

Kul att fler folk har haft bra erfarenheter av honom... tack vare sin sociala förmåga tror jag att han också får ett bra rykte.. och naturligtvis så presterar han bra fiskemässigt också!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
              För mig skulle det kännas som värsta förnedringen att anlita en guide. Man har ju hört en del historier om guider. Om Petter har jag bara hört gott att det ska vara en hyvens kille.Min fiskekompis prata med honom i Hällekis i våras han verka jäkligt trevlig. En av mina fiskebekanta har sett hur kunder till en guide rensade Vänernlaxar som var runt 45cm.Skulle jag nån gång åka ut med en guide så skulle jag välja Petter.
              Att det finns idioter bland guider som tar upp för liten fisk, visst. Men tror inte att det hör till vanligheterna.

Sen så tycker jag att det verkar lite konstig inställning att tycka att det är förnedrande att anlita en guide. Att t ex åka på semester till ett helt nytt ställe (ex Härjedalen, Röst, Tobago eller vad det nu kan vara) och inte anlita en guide för att få en insyn i det områdets fiske känns för mig som att slänga bort semesterpengar. Är det förnedrande att följa med en kompis som 'guidar' runt dig på sina ställen och kanske lär ut något från sina kunskaper också?

Nej, allting som gör en till en bättre fiskare, eller som i alla fall ger ett roligt fiske är bra. Oavsett om jag har läst mig till kunskapen, testat ut den under lång tid eller lärt mig någonting av t ex en guide

/D

Kommentera

Lärande

För mig är det frågan om lärande och kompetens att fiska med Guide.
                Trots at jag har fiskat i 30 år, började tidigt, så lär jag mig nya saker hela tiden. Att använda guide är att ta snabbfilen till att bli en bättre sportfiskare. Jag läser mycket på fiskesnack,tidningar,böcker, diskuterar med fiskekompisar om olika metoder och platser. Guide är ett helt suveränt komplement.
                Social kompetens och lyhördhet för en Guide är absolut det viktigaste som i alla serviceyrken. Jag betraktar mig som en duktig sportfiskare på gädda och havsöring men jag kommer aldrig att bli så duktig att jag inte har något mer att lära. If you don´t improve your skills you shrink.

Kommentera

Ta en tur med Hans Nordin så får du se exakt hur en guide ska vara...
                  Grym på allt...
                  Daniel Granholm
                  Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Ursprungligen postat av MälarGösen
                    Ta en tur med Hans Nordin så får du se exakt hur en guide ska vara...
                    Grym på allt...

såg en film om hans nordin på TV... blev inte direkt imponerad.

sen att man dessutom har hört en del saker via hörsägen gör ju inte direkt saken bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 435 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 443 visningar
                    0 gillar