men vadå, skall inte staten också få dra in pengar för att ni skall kunna långsamt ta livet av er?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En dosa snus = 37 kr
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av FlodebananOm man tänker lite längre är det faktiskt ett riktigt bra förslag med höjd tobaksskatt. Jag tycker det är rätt att man som rökare skall betala sina dyra vårdkostnader och att inte Svensson1 som står i sin fabrik och som förnöftigt nog insett vilken skit det är, skall få betala större delen av notan.
Eftersom det är något valbart och frivilligt förstår jag inte hur gemene man kan tycka att det är OK att de betalae "idioternas" vårdkostnader.
OBS att snuset inte ens är i närheten av vad rökningen kostar, och påverkar omgivningen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananOm man tänker lite längre är det faktiskt ett riktigt bra förslag med höjd tobaksskatt. Jag tycker det är rätt att man som rökare skall betala sina dyra vårdkostnader och att inte Svensson1 som står i sin fabrik och som förnöftigt nog insett vilken skit det är, skall få betala större delen av notan.
Eftersom det är något valbart och frivilligt förstår jag inte hur gemene man kan tycka att det är OK att de betalae "idioternas" vårdkostnader.
OBS att snuset inte ens är i närheten av vad rökningen kostar, och påverkar omgivningen.
men då kan ju svensson1 som du säger betala mer skatt också som betalar alla utsläpp å skit som fabrikerna släpper ut om dom nu ska jobba där.
sen kan vi ju höjja skatten på allt som inhåller socker också. och allt onyttigt man äter som leder till fetma,dibetes och massa annat.. och höjja skatten på fiskeutrusning utifal vi råckar sätt kroken i huvudet för de blir ju vårdkosnader.. ja lite mer kan man ju höjja.. lr varför inte allt..Senast ändrad av FreddyK; 2006-10-17, 20:02.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av prylisI Sverige har vi ju mycket låga vårdkostnader för tobaksrelaterade sjukdomar sett ur ett internationellt perspektiv. Anledningen till detta är att det finns ca 1000000 snusare... Mot bakgrund av detta kan man fråga sig varför regeringen tycker att det är rätt åtgärd att höja skatten på ett pkt cig med 1:60, medan de höjer skatten på en dosa lössnus med 11:- Obegripligt!
Flode, höja cigskatten kan jag förstå ur vårdkostnad och folkhälsosynpunkt. Inte snuset._______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av prylisI Sverige har vi ju mycket låga vårdkostnader för tobaksrelaterade sjukdomar sett ur ett internationellt perspektiv. Anledningen till detta är att det finns ca 1000000 snusare... Mot bakgrund av detta kan man fråga sig varför regeringen tycker att det är rätt åtgärd att höja skatten på ett pkt cig med 1:60, medan de höjer skatten på en dosa lössnus med 11:- Obegripligt!sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FreddyKsa han som visste bäst som vanligt
men då kan ju svensson1 som du säger betala mer skatt också som betalar alla utsläpp å skit som fabrikerna släpper ut om dom nu ska jobba där.
sen kan vi ju höjja skatten på allt som inhåller socker också. och allt onyttigt man äter som leder till fetma,dibetes och massa annat.. och höjja skatten på fiskeutrusning utifal vi råckar sätt kroken i huvudet för de blir ju vårdkosnader.. ja lite mer kan man ju höjja.. lr varför inte allt..
Kul att du insett att socker är dåligt och finns i alltför mkt och i för stora mängder, men att jämnföra det med tobak?
En anställd på en fabrik har ju ingen eget ansvar gentemot företagets miljöpåverkan, det är ju företagets uppgift att följa div. lagar... (så som att dra in skatt till alla rökskadade)
Men att lägga skatten på snuset när det finns cigaretter (som skadar överlägset mera) är ju inte helt rätt imo.
Måste bara undra; Varför röker man, när man vet hur skadligt det är?sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananVilka otroligt dåliga och orelevanta exempel du kommer med!
Kul att du insett att socker är dåligt och finns i alltför mkt och i för stora mängder, men att jämnföra det med tobak?
En anställd på en fabrik har ju ingen eget ansvar gentemot företagets miljöpåverkan, det är ju företagets uppgift att följa div. lagar... (så som att dra in skatt till alla rökskadade)
Men att lägga skatten på snuset när det finns cigaretter (som skadar överlägset mera) är ju inte helt rätt imo.
Måste bara undra; Varför röker man, när man vet hur skadligt det är?
lr dricker gör jag å ibland hehe men men. ne man ska inte gämföra nått med nått.. men varför tror ni snus är förbjudet i flera länder? för att de e oskadligt?
så du tror rökning e det som kostar vården mest? tror det är alkoholen jag..
även om dom höjjer snus cigg lr sånt som inte drabbar mig tycker jag det är dumt finns nog bättre lösningar på det hela.. en bra lösning på det mesta är å byta regering
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FreddyKkan ej svara på varför man röker.. varför snusar man och dricker man?
lr dricker gör jag å ibland hehe men men. ne man ska inte gämföra nått med nått.. men varför tror ni snus är förbjudet i flera länder? för att de e oskadligt?
så du tror rökning e det som kostar vården mest? tror det är alkoholen jag..
även om dom höjjer snus cigg lr sånt som inte drabbar mig tycker jag det är dumt finns nog bättre lösningar på det hela.. en bra lösning på det mesta är å byta regeringsigpic
Kommentera
-
Är det verkligen så mkt stora vårdkostnader för snusning?..Finns väl itne många bevisade cancerfall orsakde av snus?. Det jag kan hålla med om är att det mest sker tandköttsskador och munhåleskador, men det är väl skador som lyder under tandvård och så vitt jag vet är det en egenkostnad att besöka herr tandläkare, staten står itne för ett rött öre!!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 560 visningar
0 gillar
|