Sportfiske och alkohol.
Med anledning av alkoholreklam på Fiskesnack som togs bort efter min rapportering känner jag ett behov av att skriva denna artikel. Svaret jag fick var att reglerna för alkoholreklam är att minst 70% av medlemmarna skall vara över 25 år för att annonsering skall tillåtas. Detta är Sveriges regler. Jag är inte nöjd med detta svar. För även om 70% av medlemmarna på Fiskesnack, som numera drivs av Sportfiskarna, skulle vara över 25 år vill jag ha en nolltolernas mot alkoholreklam på Fiskesnack.
Låt mig fortsätta.
Ca 10% av invånarna i Sverige är direkt eller indirekt lidande av alkoholens konsekvenser, det är inte bara alkoholister som lider, utan barn, föräldrar, syskon, makar, hustrur, kollegor, vänner och medberoende. Kostnaden för samhället beräknas till ca 45 miljarder SEK per år på grund av skador till följd av alkohol. Man räknar med att så många som 320 000 svenskar är alkoholberoende. Ca 700 000 är riskbrukare. Internationella studier visar att 30% av olyckor med dödlig utgång är på grund av alkohol. I 70% av fallen vid misshandel på allmän plats är gärningspersonen berusad. CAN har en studie som visar att 12% av barnen i Sverige växer upp med en missbrukande förälder. Alkoholreklam på internet påverkar främst unga. Av dagens 16-29 åringar har 35% av männen och 25% av kvinnorna riskabla alkoholvanor. Forskning har visat att den period i livet när man dricker som mest är mellan 18-25 år. Detta är bara ett axplock av fakta.
Jag tycker det är djupt olyckligt hur vi sportfiskare förhåller oss till alkohol. Romantiseringen av alkohol är tyvärr utbredd.
Vi har till exempel “Glen Grant Fishing Experience” för att hedra och ära en whiskytillverkare. Unga sportfiskares förebilder som fiskar, njuter naturen och varandras sällskap. Som till ljudet av en sprakande brasa, känsloväckande musik, och leende skrattande ansikten, i “slow motion”, avnjuter whiskyn som verkar behövas för helhetsupplevelsen. Just Glen Grant Fishing Experience är dock inte så mycket värre än några andra, men jag tycker det är mycket olyckligt. Dagens sportfiskeungdom ser dessa program och har dessa sportfiskeprofiler som sina förebilder.
I fiskepressen kommer sedan reportagen in om dessa fiskeäventyr. I många artiklar lyfts alkoholen fram. Men där finns även fiskrecept och dryckesguider. Karpfiskaren har en flaska vin eller öl på bordet. Fjällvandraren avnjuter whiskyn vid brasan i en storslagen solnedgång. Flugbindaren sitter med konjaken och binder torrflugor. Barnen och ungdomarna som läser dessa tidningar tar också del av detta.
Idag fortsätter romantiseringen av alkoholen på bloggar, videor och sociala medier. Alkoholen lyfts fram som en självklar del.
När man romantiserar bilden av alkohol skall man vara mycket väl medveten om vad man bidrar till. Romantiseringen är just den allra bästa formen av reklam. "Titta hur fantastiskt det är runt brasan med whiskyn i handen, efter en lång dags fiske". Tack vare detta är det många som vaggas in i tron om att alkoholen måste till för helhetsupplevelsen.
Extra illa tycker jag det är när Sportfiskarna dessutom bidrar till detta. Samtidigt som Sportfiskarna aktivt arbetar för att få in ungdomar i sportfiskets underbara värld, och stoltserar med ett eget undomsförbund, så har de också ett eget “Ge-fan-i-våra-vatten-öl”, till förmån för fiskevård. För mig kan inte en enda krona från alkoholen vägas upp av fiskevård!
Fisket har för många varit en fristad från missbruket. Idag är det tyvärr också en inkörsport för andra. Något jag tycker vi borde förändra. Vi måste sluta gömma oss bakom mantra som “jag menar inget illa” eller “jag riktar mig självklart inte till ungdomarna”. Det är dags att vakna, lyfta blicken, se problemen och ta ansvar. Sportfisket är just nu i flera avseenden en del av problemet och inte en del av lösningen.
Jag älskar sportfisket. En dag skall min son få en hobby, något han brinner för. Det hade varit trevligt om det var fisket, men man kan uppleva naturen genom andra fritidsaktiviteter också. Kanske genom föreningar med en bra alkohol- och drogpolicy där sunda värderingar och god hälsa är av högsta prioritet och där ledarna ser och tar sitt ansvar som förebild.
Jag tycker Sportfiskarna ska göra som flera anslutna sportfiskeklubbar och andra sport- och ungdomsverksamheter gjort, ta avstånd från alkohol och droger. Jag behöver inte, och vill inte ha, någon ”Ge-fan-i-våra-vatten-öl”. Jag köper mycket hellre en “Låt-supen-stanna-hemma-tröja”. Det hade dessutom varit en bra signal att bjuda in sjöpolisen till våra sportfisketävlingar runt om i landet. För alla vet väl att gränsen för sjöfylleri är samma som för rattfylleri och att ingen i båten, som går snabbare än 15 knop, får ha över 0,2 promille? För inte dricks det till in på småtimmarna inför dessa tävlingar med start runt 08?
Det stannar dock inte där. Du och jag kan påverka! De allra flesta menar inget illa, men du kan lika gärna fotografera, eller för den delen filma, koppen kaffe vid brasan och framhäva den som att framhäva alkoholen. Du kan välja vilka bilder du vill publicera och vilka texter du skriver. Du behöver inte vara orolig, jag skall inte ta alkoholen ifrån dig, det kommer jag aldrig lyckas med ändå. Men även om du vill konsumera alkohol kan du välja att framhäva det andra och inte exponera alkoholen. Om inte annat än i sympati för alla utsatta personer som lider på grund av alkohol. Alkoholkonsumtion behöver inte mer reklam än den redan får.
Jag vill med denna artikel bidra till ett bättre samhälle, ett bättre sportfiske och ett bättre Sportfiskarna. Många i vårt samhälle idag behöver stöd och sportfisket hade kunnat vara en mycket bättre del av det.
Dennis Strandberg
Med anledning av alkoholreklam på Fiskesnack som togs bort efter min rapportering känner jag ett behov av att skriva denna artikel. Svaret jag fick var att reglerna för alkoholreklam är att minst 70% av medlemmarna skall vara över 25 år för att annonsering skall tillåtas. Detta är Sveriges regler. Jag är inte nöjd med detta svar. För även om 70% av medlemmarna på Fiskesnack, som numera drivs av Sportfiskarna, skulle vara över 25 år vill jag ha en nolltolernas mot alkoholreklam på Fiskesnack.
Låt mig fortsätta.
Ca 10% av invånarna i Sverige är direkt eller indirekt lidande av alkoholens konsekvenser, det är inte bara alkoholister som lider, utan barn, föräldrar, syskon, makar, hustrur, kollegor, vänner och medberoende. Kostnaden för samhället beräknas till ca 45 miljarder SEK per år på grund av skador till följd av alkohol. Man räknar med att så många som 320 000 svenskar är alkoholberoende. Ca 700 000 är riskbrukare. Internationella studier visar att 30% av olyckor med dödlig utgång är på grund av alkohol. I 70% av fallen vid misshandel på allmän plats är gärningspersonen berusad. CAN har en studie som visar att 12% av barnen i Sverige växer upp med en missbrukande förälder. Alkoholreklam på internet påverkar främst unga. Av dagens 16-29 åringar har 35% av männen och 25% av kvinnorna riskabla alkoholvanor. Forskning har visat att den period i livet när man dricker som mest är mellan 18-25 år. Detta är bara ett axplock av fakta.
Jag tycker det är djupt olyckligt hur vi sportfiskare förhåller oss till alkohol. Romantiseringen av alkohol är tyvärr utbredd.
Vi har till exempel “Glen Grant Fishing Experience” för att hedra och ära en whiskytillverkare. Unga sportfiskares förebilder som fiskar, njuter naturen och varandras sällskap. Som till ljudet av en sprakande brasa, känsloväckande musik, och leende skrattande ansikten, i “slow motion”, avnjuter whiskyn som verkar behövas för helhetsupplevelsen. Just Glen Grant Fishing Experience är dock inte så mycket värre än några andra, men jag tycker det är mycket olyckligt. Dagens sportfiskeungdom ser dessa program och har dessa sportfiskeprofiler som sina förebilder.
I fiskepressen kommer sedan reportagen in om dessa fiskeäventyr. I många artiklar lyfts alkoholen fram. Men där finns även fiskrecept och dryckesguider. Karpfiskaren har en flaska vin eller öl på bordet. Fjällvandraren avnjuter whiskyn vid brasan i en storslagen solnedgång. Flugbindaren sitter med konjaken och binder torrflugor. Barnen och ungdomarna som läser dessa tidningar tar också del av detta.
Idag fortsätter romantiseringen av alkoholen på bloggar, videor och sociala medier. Alkoholen lyfts fram som en självklar del.
När man romantiserar bilden av alkohol skall man vara mycket väl medveten om vad man bidrar till. Romantiseringen är just den allra bästa formen av reklam. "Titta hur fantastiskt det är runt brasan med whiskyn i handen, efter en lång dags fiske". Tack vare detta är det många som vaggas in i tron om att alkoholen måste till för helhetsupplevelsen.
Extra illa tycker jag det är när Sportfiskarna dessutom bidrar till detta. Samtidigt som Sportfiskarna aktivt arbetar för att få in ungdomar i sportfiskets underbara värld, och stoltserar med ett eget undomsförbund, så har de också ett eget “Ge-fan-i-våra-vatten-öl”, till förmån för fiskevård. För mig kan inte en enda krona från alkoholen vägas upp av fiskevård!
Fisket har för många varit en fristad från missbruket. Idag är det tyvärr också en inkörsport för andra. Något jag tycker vi borde förändra. Vi måste sluta gömma oss bakom mantra som “jag menar inget illa” eller “jag riktar mig självklart inte till ungdomarna”. Det är dags att vakna, lyfta blicken, se problemen och ta ansvar. Sportfisket är just nu i flera avseenden en del av problemet och inte en del av lösningen.
Jag älskar sportfisket. En dag skall min son få en hobby, något han brinner för. Det hade varit trevligt om det var fisket, men man kan uppleva naturen genom andra fritidsaktiviteter också. Kanske genom föreningar med en bra alkohol- och drogpolicy där sunda värderingar och god hälsa är av högsta prioritet och där ledarna ser och tar sitt ansvar som förebild.
Jag tycker Sportfiskarna ska göra som flera anslutna sportfiskeklubbar och andra sport- och ungdomsverksamheter gjort, ta avstånd från alkohol och droger. Jag behöver inte, och vill inte ha, någon ”Ge-fan-i-våra-vatten-öl”. Jag köper mycket hellre en “Låt-supen-stanna-hemma-tröja”. Det hade dessutom varit en bra signal att bjuda in sjöpolisen till våra sportfisketävlingar runt om i landet. För alla vet väl att gränsen för sjöfylleri är samma som för rattfylleri och att ingen i båten, som går snabbare än 15 knop, får ha över 0,2 promille? För inte dricks det till in på småtimmarna inför dessa tävlingar med start runt 08?
Det stannar dock inte där. Du och jag kan påverka! De allra flesta menar inget illa, men du kan lika gärna fotografera, eller för den delen filma, koppen kaffe vid brasan och framhäva den som att framhäva alkoholen. Du kan välja vilka bilder du vill publicera och vilka texter du skriver. Du behöver inte vara orolig, jag skall inte ta alkoholen ifrån dig, det kommer jag aldrig lyckas med ändå. Men även om du vill konsumera alkohol kan du välja att framhäva det andra och inte exponera alkoholen. Om inte annat än i sympati för alla utsatta personer som lider på grund av alkohol. Alkoholkonsumtion behöver inte mer reklam än den redan får.
Jag vill med denna artikel bidra till ett bättre samhälle, ett bättre sportfiske och ett bättre Sportfiskarna. Många i vårt samhälle idag behöver stöd och sportfisket hade kunnat vara en mycket bättre del av det.
Dennis Strandberg
Kommentera