Klubba lake ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klubba lake ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är i mitt tycke mer sportfiske än som med ekolod.Med tanke på att det är lagligt att klubba ihjäl en fisk med klubba,som man tagit upp i båten med spö,så kan Jag inte tänka Mig att det är olagligt, men det får stå för Mig och min teori.

Har letat på nätet och fann inget som kan påvisa mitt uttalande ang. lagligt eller inte.

Edit/ Vart bara tvungen att skriva till länsstyrelsen bara för att få veta svaret på denna fråga.
    Senast ändrad av Kanta Bohm; 2014-11-14, 17:18.

Kommentera

I vissa sjöar i Norra sverige så får man ju betalt av FVO för att klubba lake. Så jag kan inte tänka mig att det är olagligt
      Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Enligt mig så är "klubba lake " inget annat än myt , jag har aldrig sett en lake under isen och ingen annan jag känner heller .
        Så ni som har som hobby att klubba , lägg upp en youtube film så jag får se det .
        Senast ändrad av RK99; 2014-11-15, 16:39.
        "HalvDan var här"

Kommentera

Blir det tjärn is innan snön kommer ska jag o en polare ut o försöka klubba lake. Blir det nån lake o klubba ska jag försöka få detta på film.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
            Well then.... så länge man får mat på bordet.
            utveckla gärna !
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Gogglade runt lite

Från Nationalnyckeln

Om det är blankis kan man se lakarna genom isen när de vandrat upp för att leka. När de håller sig stilla står de ofta precis under isen. När man klubbar lake, vilket brukar ske när det är mörkt och helst i början av vintern, slår man hårt på isen med en träklubba vilket gör att laken bedövas. Sedan hugger man hål i isen och plockar upp den bedövade fisken. Fiske genom klubbning av lake har i princip upphört idag.

Från Rapport nr 62 från Vätternvårdsförbundet

Svärdson m fl (1988) menade att det fanns två former av lake i sjön, dels en djuplevande form, djuplaken, dels en variant som levdegrunt, stenlake. Dessa olika former hade olika tillväxthastighet, olika antal gälräfständer och lektider. Den grunt lekande laken leker nattetid och samlas dagtid i stim i någon djuphåla. Vid klar och tunn is (<8 cm) och om laken inte stod
              djupare än 0.8 m kunde man klubba den genom isen (Olaus Magnus 1555, Lindhé 1969). Greve Per Brahe rekommenderade i 1581 års version av sin Oeconomia detta fiske till unga adelsmän med fritidsproblem! Detta är troligen det första svenska omnämnandet av fritidsfiske!

haha

Kommentera

Ursprungligen postat av steffelol Visa inlägg
                I vissa sjöar i Norra sverige så får man ju betalt av FVO för att klubba lake. Så jag kan inte tänka mig att det är olagligt
                Låter lite stenålder... Är det återigen så att någon annan art stör "ädelfisken"?
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Finns det någon P&T pöl i närheten av uppsala där man får betalt för att klubba lake tro ? Kul o få betalt för det när man ändå ska testa det

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    Är detta tillåtet i sverige ? Eller är det tjuvklubbning som gäller ?

Innan några ens börjar skriva en massa om C&R och leka moral poliser så kommer detta att provas på oavsett vad ni tycker och känner. Fisken som tas upp kommer garanterat att ätas, detta är bara en grej jag vill prova eftersom man kommer ihåg från den tiden man vart barn och morfar klubbade lake. Det kommer inte bli en hetsjakt efter lake nu utan mer för att prova på och ta upp en eller två för att göra middag på.

Godare fisksoppa får man leta efter, perfekt fisk för det ändamålet
                    Vart enda reportage om Lakfiske i finska tidningar nämner alltid klubbandet, men jag vet ingen som skulle ha lyckats med det. En orsak är väl att man måste vara på rätt plats i rätt tid innan isen blir för tjock. Men hursom helst, akta tårna.

Kommentera

Ja tårna får man akta, om det är polaren som ska klubba.

Ja man får väl se när isen lägger sig, den måste vara tillräckligt tjock för att kunna gå på samt så måste laken finnas där. Har ingen aning om hur man ska hitta fisken förutom att försöka se dom genom isen, men som sagt vill bara prova på detta. En träslägga modell stor, en yxa, vadare och en håv är den planerade utrustningen.......sen om det blir flopp eller hit återstår att se. Skulle va kul och få en lake på detta sätt iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      12 svar
                      1 435 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      87 457 visningar
                      0 gillar