Båtmotor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av henke p
    jag tror jag vet vad felet är på din motor.det kan vara så att din motor inte klarar att åka på väldig låga varv en längre stund (som det blir när man trollar)
    den hinner helt enkelt inte förbränna så mycket bensin då den går på låga varv och så blir det kvar, och sen när du gasar upp så kommer bensinen bli sur och då blöddrar den tills den har förbränt allt överflödigg bensin ch sedan börja gå bra igen.
    ska man trolla länge så ska man nog satsa på en fyrtakts motor som man kan köra mycket sakta med. och som klarar av det. men det finns ju tvåtakts motorer oxå som klarar det, jag hadde en Nissan 8hk som fungerade att köra mycket sakta med en lång stund. men en sådan motor är mycket svår att få tag i.
    det behöver inte alls vara det felet som jag säger, men jag tror att det är det.

Jo det är säkert som du säger! Finns det ingen skruv på förgasaren eller liknande där man kan ställa ner bränsletillförseln lite?

Kommentera

du kan altid testa dig fram att skruva ner bränsle tillförseln men då kanske den kommer gå dåligt på högre varv istället, eller ha dålig tomgång, så där har du ett dilemma.
      men jag tror inte det fungerar så bra, men testa vettja.

Kommentera

Och var skulle bränslet "gömma sig" när man kör på låga varv, för att
        sedan "komma fram" när man gasar på ?? Finns det några gömmor i en
        2-taktare som för mig är okända ??

/ Wikström

Kommentera

i förgasaren och flotörhuset så klart.
          och sedan så när man gasar på så flödar det på mera plus den bensin som ligger kvar och då blir den sur.

Kommentera

Det finns säkert inte så mycket att göra åt den tyvärr men den startar ju lätt och går bra bara att man inte kör en längre tid på låga varv men jag som
            är fiskeintresserad vill ju gärna kunna trolla och jag har blivit lite sugen på en 2-4 hk 4-taktare! Vad kan man få ge för en sådan begagnad? Klarar man sig under 5 tusen?

Kommentera

du får nog lägga på några tusen om du ska koma upp till en 4 taktares pris klass. med det lönar nog sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av MeskMatte
                Det finns säkert inte så mycket att göra åt den tyvärr men den startar ju lätt och går bra bara att man inte kör en längre tid på låga varv men jag som
                är fiskeintresserad vill ju gärna kunna trolla och jag har blivit lite sugen på en 2-4 hk 4-taktare! Vad kan man få ge för en sådan begagnad? Klarar man sig under 5 tusen?
                4-takt är ju alltid att föredra. Men om du hittar en Yamaha Malta (3 hk, dock lång rigg), så klarar den tomgångskörning utan några problem (har själv en -98 och den klarar galant trolling i 4-5 timmar).

/D

Kommentera

Vi kör en hel del med en Suzuki från 70-talet på 5 häst. Problem med låga varv och sedan full gas som du beskriver har för oss haft några identifierbara skäl
                  Dåliga stift, man bör nog byta varje år.
                  För mycket olja i blandningen vilket leder till att motorn sotar igen (jag brukar tanka med 5L i stöten och häller då i 0,75 dl olja alltså 1,5%) går jag över 2 % så sotar han igen direkt och går värdelöst.
                  Dålig olja. Visst man kan köpa 4L båtmotorolja kanon billigt på Biltema men.... En kompis 18 hästars Mercury, som alltid har gått som en dans, startat på första rycket osv gick skitdåligt en hel fiskehelg förra året. Vi funderade länge över varför men först efter att en annan kompis varit och kollat på nya motorer och säljaren poängterat att garantin på motorerna inte gällde om man använde Biltemas oljor så trillade poletten ner. Den helgen är enda gången som den motorn gått på Biltema olja....
                  Sen verkar det som att faktiskt vädret spelar roll, motorn brukar gå bättre vår och höst när det är lägre luftfuktighet.

Kommentera

Mesk-Matte, till och börja med finns det ingen Yamaha 9,5. Utan du måste mena 9,9. Eftersom det är en tvåcylindrig motor. Då förutsätter jag att du inte helt tagit fel på hästkraft antal. Börja med att kolla att motorn får ordentlig kylning. Att vattenstrålen är stark och jämn. Byt stift och se till att rekomenderat avstånd på stiften och att du köper rätt värmetal på stiften också. Kolla också på bägge stiften att dom ser likadana ut. Är nåt stift annorlunda färg. Då är nåt vajsing. Och ett bra tips till. Ha exakt två procent till soppan. Ha alltid ett deciliter mått med dig. Och precis till kanten varje gång. Och gör inte som fler råder dig att gå ner i blandning. Är just det som massor av motorer har skurit ihop av. vill du helt säkert testa motorn. Ta ett kompressionstest. Fär inte skilja mer än 15 PSI mellan cylindrarna. Om det är det är motorn sliten. Kolla på serienumret vilken årsmodell du har. Kan du kolla på Marinshopen och se. Så att du får rätt stift. Glöm heller inte att byta impellern. Om du gjort det nyligen är det okey. En tvåcylindrig Yamaha ska gå bra att trolla på tomgång. Fast man måste blåsa ut dom på högre fart ibland. MVH Gunnar Jansson. PS, grabben är båtmotormek.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag uppskattar alla er som gett mig svar och tips!
                      Jag får fortsätta kika på motorn så får jag hoppas att jag får ordning på den!

Mvh matte

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      12 svar
                      1 428 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      86 990 visningar
                      0 gillar