jag funderar på att ha ett typ 700 liters akvarium hemma som jag tänkte göra till en svensk miljö. går det att ha svenska fiskar i ett akvarium på ca 20*c?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
akvarium+gädda=sant?
Collapse
X
-
guleböj
Borde finnas nån typ av kylslingor som man kan tillverka på nån platta under akvariet så det kyler underifrån ungefär som golvvärme fast tvärtom. Annars har jag sett folk som har liknande akvarier i kallgarage fast då tycker jag man mister meningen med det hela. Helst ska det ju stå i hall eller vardagsrum.
Kommentera
-
Kan du hitta akvarieböcker med tryckår för första upplagan före 1960 så står där lite om hur man håller kallvattenfiskar och till och med kan få dem att leka på våren. Nordstedts Akvariebok av Gert Aurell et al samt Sötvattensakvariet av Tage Ståhl är sådana böcker. Äldre versioner av Akvarium som hobby (ingår i När, Var, Hur serien) har också lite tips.
Finns det en akvarieförening där du bor kan kanske de komma med goda uppslag till hur du ska göra.
Annars går det ju att söka lite här på Fiskesnack under akvarium. Det kan nog ge en del hintar om kylteknik och kostnader för att uppnå detta.
Jag vet att det finns folk som lyckats hålla svenska fiskar under längre tid i akvarium så omöjligt är det inte men heller inte helt lätt. Kan bara önska dig lycka till!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av guleböjHelst ska det ju stå i hall eller vardagsrum.
Ni kan själva göra ett experiment. Ta ur en kall öl ur kylen en varm sommardag och se hur immig och go den blir.
Mvh Vänergädda - Som nu blev väldigt törstig.Ät inte gul snö!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av LazinkoMan behöver inte alls kyla det under vintern, varför skulle det vara nödvändigt?
En akvariekylare kostar runt 10 000 - 30 000 kr till ett 700 l så det är nog inte så aktuellt.
Alla kallvattensfiskar och även vissa ciklider ur Geophagus och Gymneophagus behöver en kallare temperatur under 1-2 månader.... Om det är våra inhemska arter du satsar på så bör det räcka om du går ner till en 5-10 grader...
Detta lilla problem löses genom en kylanlägning, tyvärr så är dessa inte speciellt billiga...Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!
Kommentera
-
Geophagussläktet kräver inte kallvattensperioder. men som sagt gör ju gymnogeophagus det. men jag tror inte ens det är nödvändigt för de heller. har hållt andra subtropiska fiskar, typ biotodoma. och de klarar sig kalasbra även utan kall-period.
Ursprungligen postat av Mattias.AAlla kallvattensfiskar och även vissa ciklider ur Geophagus och Gymneophagus behöver en kallare temperatur under 1-2 månader.... Om det är våra inhemska arter du satsar på så bör det räcka om du går ner till en 5-10 grader...
Detta lilla problem löses genom en kylanlägning, tyvärr så är dessa inte speciellt billiga.../Lazinko
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 582 visningar
0 gillar
|