Varför inte tjejer fiskar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför inte tjejer fiskar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför inte tjejer fiskar!

kommer att vara frågeställningen i en B-uppsats jag håller på med. jag kommer att forska lite kring vad det är som gör att inte fler tjejer är involverade i sportfisket. så om ni har ngn teori kring detta vore jag tacksam. är det kort och seriöst kan ni posta det här i tråden, om det är långt och seriöst får ni gärna maila mig på:
    ondasagor@hotmail.com

bespara mig alla putslustigheter som att "dom inte kan" eller vad annat kul man kan komma på.

//achilles
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Jag tror att det handlar om nedärvda beteenden. Kvinnans plats har trots allt varit i hemmet fram till mitten av 1900-talet. Det är väldigt många år det. Mannen har en stark instinkt att fånga sin egen mat, sitter i från stenåldern. Med tiden har vi blivit mera civiliserade och själva kampen(leka med maten) har blivit viktigare än själva dödandet. Kanske har könsrollerna suddats ut ännu mera om 100år. Då kanske kvinnor börjar fiska mera?

Bara en tanke.
    Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Tror att det många gånger har med uppväxt att göra, många köper tex. leksaksbilar till pojkar och dockor till flickor. "Folk" kanske inte tar fiskeintresserade damer på samma alvar som en manlig dylik. Man förväntar sig helt enkelt att tjejjer ska tycka att vissa saker är kul och pojkar ska gilla annat.

Kommentera

Nu skall jag hysta in en riktig fackla i bensinboden.

Arch Sex Behav. 2000 Feb;29(1):35-66.
        The evolution of sex differences in language, sexuality, and visual-spatial skills.
        Joseph R.
        Brain Research Laboratory, San Jose, California 95126, USA. drjoseph@pacbell.net

The evolutionary neurological and physical foundations for human sex differences in language, sexuality, and visual spatial skills are detailed and primate and human studies are reviewed. Trends in the division of labor were established early in evolution and became amplified with the emergence of the "big brained" Homo erectus. A bigger brain necessitated a size increase in the birth canal and female pelvis. These and other physical changes, e.g., the swelling of the breasts and buttocks, may have paralleled the evolution of full-time sexual receptivity, the establishment of the home base, and exaggerated sex differences in the division of labor (hunting vs. gathering), which in turn promoted innate sex differences in visual spatial vs. language skills. For example, female primates produce more social and emotional vocalizations and engage in more tool use and gathering activities, whereas males tend to hunt and kill. Similar labor divisions are evident over the course of human evolution. "Woman's work" such as child rearing, gathering, and domestic tool construction and manipulation contributed to the functional evolution of Broca's speech area and the angular gyrus--which injects temporal sequences and complex concepts into the stream of language and thought. These activities gave rise, therefore, to a female superiority in grammatical (temporal sequential) vocabulary-rich language. Hunting as a way of life does not require speech but requires excellent visual-spatial skills and, thus, contributed to a male visual-spatial superiority and sex difference in the brain. Over the course of evolution males acquired modern human speech through genetic inheritance and because they had mothers who taught them language.

Här är en dunk till:

Cognition. 2004 Apr;91(3):221-57.

Have sex differences in spatial ability evolved from male competition for mating and female concern for survival?

Ecuyer-Dab I, Robert M.
        Departement de Psychologie, Universite de Montreal, Montreal, Quebec, Canada. isabelle.ecuyer@umontreal.ca

Drawing on the theoretical and empirical foundations of two evolutionary models, we argue that, among humans and other mammals, a twofold selection process would parsimoniously account for sex-linked advantages in spatial contexts. In males, a superiority for both solving navigation-related spatial problems and understanding physical principles that apply to the behavior of projectiles could have been inherited from mating-oriented male competition involving extensive ranging and agonistic displays. In females, a form of superior spatial memory may have been shaped in relation to a costly reproduction system compelling them to safeguard their survival and that of their offspring by fostering low-risk strategies consisting of restricted navigation as well as concentration on nearby spatial cues. Based on the combined action of competition and survival pressures, we submit new predictions as to spatial sex differences in several species including humans.

Sånt här är riktigt kul.

Hystar på en klabbe till. Allvarligt talat, du måste leka med pubmed. Det är ett av mina all time high nöjen, näst fiske altso.

Riv Biol. 2002 Sep-Dec;95(3):429-53.
        Dimorphic foraging behaviors and the evolution of hominid hunting.
        Fessler DM.

Center for Behavior, Evolution, and Culture and Department of Anthropology, 341 Haines Hall, Box 951553, University of California, Los Angeles-Los Angeles, CA 90095-1553, USA. dfessler@anthro.ucla.edu

In contemporary foraging societies men typically hunt more than women. This observation has played an important role in many reconstructions of hominid evolution. The gender difference in human hunting, likely a product of both ecological and cultural factors, is mirrored by a similar sex difference among nonhuman primates. Existing explanations of such primate behavioral dimorphism are augmented by the recognition of an additional factor that may contribute to differences between males and females in the value of meat. Episodic female immunosuppression is a normal part of reproduction. Because meat is a source of pathogens, females can be expected to exhibit less constant attraction to meat. Sexual dimorphism in the attraction to meat may then contribute to dimorphic foraging specializations, a divergence that is likely augmented by the differential value of insectivory across the sexes. With the rise of cultural transmission of foraging knowledge, dimorphic foraging behaviors would have been reinforced, creating a more comprehensive gender-based division of labor.
        Senast ändrad av esobus; 2005-03-03, 22:48.

Kommentera

[QUOTE=esobus]Nu skall jag hysta in en riktig fackla i bensinboden.

kul som fan att du hade detta tillgängligt! men det som jag har lite problem med är dels i det första stycket står det om "gathering activities" vilket är en "typisk" kvinnosyssla, men vad fan är det vi håller på med då? visst fan är det samlandet i allra högst grad. och det "typiskt" manliga och kvinnliga faller ju på just pysslandet som fisket omgjärdas av. slipa krokar, måla drag, jämföra material, mecka med rullar, bygga spön mm mm det är ett helvetes pysslande, som kan ses som ganska kvinnligt. sedan i det andra stycket så är det som det ofta är, det finns för många "if", "can" och "could´s". jag undrar om inte det är så att samlandet är ngt som uppmuntras hos småkillar, men inte hos småtjejer. att en kille på 12-15 bast samlar frimärken, modeller, fiskedrag, ölburkar mm mm anses som normalt och helt sunt. men en tjej skulle nog ses på med viss skepticism. men men vad vet jag, har just börjat forska i detta.

//achilles
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

En så het potatis man man inte skriva om med 'så här är det' då rullar det huven..

Hunting / gathering är ju en gammal pre-jordbruksform av samhälle.
            Sedan skall man inte för ett ögonblick inbilla sig att det är vattentäta skott. Det finns verksamheter som är gränsöverskridande, samt personer som är det. Men ett tips är gå hit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez snoka upp någon av de ovanstående artiklarna och sök på liknande. Det är skojigt.

Men som sagt, läs med kritiska ögon, och var försiktig, 8 mars är snart.
            Om du skriver B uppsats borde du dessutom kunna få tag i artiklarna via ditt bibliotek. Vi kan oftast få ner dem som Pdf vilket är hur bra som helst!

mjae, tjejer samlar oxo, hästbilder, kramdjur etc. Men det finns ett litet olika tänk ibland. Vilket är mycket spännande. Jag letade efter men hittade inte idag en artikel som beskrev hur män (mer än kvinnor) kan sitta på spänn redo att slå till. Säg vara beredda på mothugg, kasta spjut etc. på ett annat sätt jämfört med kvinnor.

Såg för ett antal år sedan en test som gjordes på ungabarn där killarna kunde säga i vilken ordning lampor på et bräde tändes. Medans tjejerna var bättre på vilka lampor som faktiskt hade varit tända. Så tillsamammans... Men det är skoj det är det och en het potatis..

Lycka till med uppsatsen!

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
              Nu skall jag hysta in en riktig fackla i bensinboden.
              Jodå, dina texter är nog tillräckliga för att göra vissa förbannade. Åtminstone i rätt sammanhang. Läste följande Sydsvenska Dagbladet:

Kvinnor styr genusvetenskapen
              Av fjorton lärare och forskare på Centrum för genusvetenskap vid Lunds universitet är inga män. De fyra administrativa tjänsterna innehas också av kvinnor.
              - Män verkar inte intressera sig för ämnet, det är kvinnorna som drabbas av samhällets orättvisor och som bryr sig, säger Marta Cuesta, studierektor vid Centrum för genusvetenskap.

Läs mer den som orkar: http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10111134

Nåja, tillbaka till det jag egentligen ville säga, nämligen att jag tror att texterna i ditt inlägg inte har så mkt med ALQs fråga att göra som de till att börja med verkar ha...
              Perspektivet i de vetenskapliga undersökningarna är ur överlevnadssynpunkt, dvs skillnader mellan män och kvinnor i en situation där man jagar/samlar för att överleva. ALQs frågeställning är ju:

Ursprungligen postat av ALQ
              Varför inte tjejer fiskar!(...). jag kommer att forska lite kring vad det är som gör att inte fler tjejer är involverade i sportfisket.
              Sportfiskar gör man för nöjes skull alltså kan man inte använda forskarnas teorier rakt av för att förklara varför fler män än kvinnor fikar för nöjes skull. Texterna är användbara för Alqs syfte men inte utan att man redovisar skillnaderna i perspektiv.

Kommentera

Vad jag ville visa var är att det inte är ett nytt mönster.
                Det finns olika intressen och litet olika sätt att se på saken.
                Det är inte bara överlevnads beteenden, men det kan vara orsakat av öb.

Nåja, skillander är kul, leve dem. Sedan skall man vara väldigt försiktig i att värdera skillnader.

Angående genusforsk, hade inte Jan Guillou en stor cirkus med och om detta för nåt år sedan?

Nu skall ju allting i en uppsats ges perspektiv och granskas kritiskt. Det är ju hela iden..

Kommentera

Utgå från medias framställning

med rubriken menar jag att media bär en hel del av skulden till skapanden av kulturer...vilka förr blev s.k subb kulturer och dess status avgjordes av anhängarnas sociala bakgrunder...vilka influenser som får "rätt" status osv... tex att raggarna på 50-60 tal var från arbetsklass vilket medförde en lägre status då de samtida dixies vars stil och status passade samhällets krav bättre, vilket med all sanolikhet torde ha berott på att de flesta dixies kom får överklass och de var oftast läroverksungdomar eller studenter....

Jag menar med detta att bla media bär skuld till att så få tjejer fiskar, drar det ner en tjejs samhälleliga status om hon gör så, (inte idag kanske eller???) Men förr då? Finns inga sådana tankar kvar?

Utgå din undersökning med mindre studier av litteratur ang ungdomms kulturer och dess ev historiska grund, då en b uppsats är mkt begrännsad så kan du inte sväva ut för mkt men ha koll på hur en företeelse som tex sportfiske kom till vilka som idkade detta samt hur deras plats på samhällsstegen såg ut.... Du kanske har en bra frågeställning redan... om förvirring föreligger så pm.a mig även om du vill ha tips på bra böcker....!!!

Lycka till.... och hoppas vi får möjlighet att ta del av dina resultat...

Mvh Magistern

Kommentera

Som tidigare beskrivet är B-uppsats rätt begränsad så se till att utarbeta en tes som inte lämnar rum för alltför stora utsvävningar.

Med detta menar jag att antingen beskriver du flera olika möjliga förklaringar till frågan eller så gör du det hela mer intressant och koncentrerar dig på att driva en av dem och argumentara för och emot den för att uppnå ett större djup.

Man skulle tex kunna välja att koncentrera sig på prägling i uppväxtåren. Far tar ut son på fiske etc. Bakgrund till detta osv.

Det är väldigt lätt att det blir en väl bred och beskrivande text som bara sammanfattar olika tyckanden på hela området. Det är iofs ok om man planerar att gå vidare med sin frågeställning och i ett senare skede utforska och driva enskilda teser mer djupgående. Men kom ihåg att din uppsats får mer av en förstudiekaraktär om du har med allt du hittar.

Om inte nu så kommer du förstå vad jag menar när du e klar.

edit; Sportfiskarna har väl vad jag förstått undomsgrupper som sysslar med att främja sportfiske. De har säkert en del funderingar kring frågan. Föräldrarnas syn på en fritidsaktivitets lämplighet kan ju tex. inte vara försumbar. De finns som bekant ett utbrett tyckande om att saker ska vara på ett visst sätt (helt ogrundat i många fall) som kanske drabbar vissa individer. Eller så utgår du från att göra så många förbannade som möjligt och tar din utgångspunkt i att tjejer inte har den koordination som krävs för att beämstra redskapen. Då får du garanterat respons på din forskning.

//K
                    Senast ändrad av cico; 2005-03-06, 14:13.
                    BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 412 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 485 visningar
                    0 gillar