flodkräftan räknas som "utdöd" söder om dalälven. Norr om dalälven är Signalkräftan absolut förbjudet att sättas ut, medaga kräftburar från signalvatten osv.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flodkräfta
Collapse
X
-
Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
-
Originally posted by m@
Men man är dum i huvet om man flyttar kräftor till nya vatten...
/cobol
Kommentera
-
Fiskeriverkets direktiv beträffande utsättning av kräftor och förhindrande av spridning av kräftpest är ungefär såhär i sammanfattning.
Det råder totalt förbud att utan länstyrelsens medgivande flytta kräftor mellan vattensystem eller till icke smittade delar av ett vattensystem.
I vattensystem norr om Dalälven får endast flodkräfta sättas ut.
I vattensystem söder om Dalälven skall flodkräfta sättas ut där flodkräftor finns och kräftpest inte konstaterats.
Vid utsättning i anlagda dammar utan rymningsrisk skall i första hand flodkräfta väljas.
Vid återintroduktion efter ett pestutbrott skall om möjligt flodkräfta väljas.
I andra fall kan signalkräfta komma ifråga. (OBS! ”kan”)
Vattensystem som innehåller signalkräfta räknas som smittade av kräftpest nedströms signalkräftornas lokaler.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ramon, jag skrev iofs "räknas som utdöd", det finns flera smp lokaler som håller flodisar, även här i sthlm län, men sakta men säkert så dör de ut en efter en. Dvs. de har ingen framtid söder om dalälven för där är det signalen som hägrar och tar över vattensystemen.
Men i norr delen av värmland, västmanland så är det vad jag vet mer flod än signalkräfta.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
asså ha inte samma håvar i alla vatten tänk på att håvarna sprider pesten också! gör inte som i den sjön som jag har båten i.
Expressen kollade fisket i olika sjöar så bytte dom inte håvar så blev de kräftpest i den sjön. skadeståndet blev 10 000 signal eller 100 000 vilket jag tycker e lite minst 500 000 st. shit va dåligt av expressen//Me
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 911 visningar
0 gillar
|